2008. április 2., szerda

Gyökéroltás

Kivételesen úgy sikerültek a dolgok, ahogy terveztem. Szép idő volt, időm is engedte, úgyhogy sikerült a növények egy részét átültetni és a juhar gyökéroltását is megcsinálni.

Az átültetésről most nem nyilatkoznék, de a gyökéroltás annál érdekesebb!

Az ötletet két dolog ösztönözte, az egyik, hogy egy zöldjuharom gyökerei elég hiányosak. Gyűjtött anyag, aminek a gyökerei nem egyformán eredtek meg. Másrészt több cikket is olvstam a témáról külföldi szaklapokban. Nem tűnt ördöngősnek a feladat és ha jól sikerül van még egy gyertyánom, aminek hasonló képen tudnám javítani a gyökérnyakát. Tehát főbróba is volt egy füst alatt.
Két módszert is alkalmaztam.
A "szokásos", hogy az alanyt és az oltványt is megsebezzük és a sebfelületet összeilesztve rögzítjük őket egymáshoz.
Az érdekesebb megoldás, hogy az alanyt keresztül fúrjuk és átdugjuk rajta az oltványt. Az oltvány aztán belehízik a lukba és a szövetek összeforrnak.
De talán a képek beszédesebbek.

Az alany, két nézetből, ahova a gyökereket oltom:


Az egyik oltvány


A törzset átfúrtam. A luk átmérője egyezik az oltvány vastagságával, hogy teljesen szoruljon benne.

Oltvány a helyén!


A másik oltványt nem a "fúrásos" technikával rögzítette. Itt "hagyományosan" ejtettem egy "V" alakú sebet a kérgen, az oltvány meg ék alakúra vágtam, hogy passzoljon a sebbe. Az oltványt illesztettem a helyére, majd egy levágott gombostűvel rögzítettem. Itt nem tudtam volna raffiával kötözgetni ezért választottam a kissé drasztikusnak hangzó megoldást. Ez is tökéletes és később nem lesz nyoma.

A beavatkozás után egy tisztes méretű edénybe ültettem, kicsit mélyebbre, mint ahogy szükség lenne rá, hogy az oltott részek föld alatt legyenek, hogy ne száradhassanak ki. Majd idővel leszedek a föld tetejéből, hogy a gyökerek erősödjeneke a levegőn. A képen látható raffia csak az oltványt irányítja, más "fontos" szerepe nincs.



A növényt most legalább egy évig így hagyom, nem háborgatom, majd két-három hónap múlva kap egy kis tápot, hogy combosodjon. A tápról annyit, hogy én szívesen használok szarvasmarha trágyát, ezt a földbe szoktam keverni, kb 10% arányban. Van, aki Alginitet is kever a földbe, ezt én nem ismerem, de annyit tudok róla, hogy ásványi eredetű tápanyag. Fontos, hogy a tápanyag minél több Káliumot tartalmazzon, hogy a fásodást elősegítse.
Ha minden jól megy kb. két év múlva le lehet vágni az oltványok felesleges részét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése