2010. április 15., csütörtök

Szil-újratöltve

2007 őszén vásároltam, elveimet félretéve ezt a kínai szilt (Ulmus Parvifolia). Az ősidőkből ez a fekete-fehér, rossz minőségű kép maradt fent.

A képen is látszik, abszolút kínai tömegcikk, a törzse cca 3 cm vastag, girbe-gurba. Ez fogott meg akkor és a zavarbaejtően alacsony ára.
Első évben két ablak között telelt, tavasszal beraktam egy nagyobb műanyag cserépbe, hogy erőteljesebben növekedjen. Egy lendülettel elforgattam kaszkád-fél kaszkád stílusra, mert úgy éreztem ez a törzs jól elképzelhető ilyen formában.
Ez már idén tavaszi kép. A telet kint töltötte, fenyőkéreggel betakarva és teljesen jól érezte magát, jobban, mint a két ablak közötti bizonytalan klíma viszonyok között.
A képen próbáltam az átalakítás gondolatmenetét ábrázolni. Egy részről a törzs vonalvezetése, piros nyíllal. A második harmadban van egy szögtörés. Ez még teljesen hihető is. Gondoljuk el, a növény egy sziklafalról nől, amikor elég súlyos, már nem bírja el magát, lefelé hajlik. De ekkor a fenti rügyek kezdenek el hajtani, mert a fény felé tör a fa. Ez ismétlődik időről-időre, ettől a hullámvonal. A két piros, lefelé törő nyíllal jelöltem a két legrosszabb helyzetben lévő ágat. A többi egyelőre marad.Ritkítás után ez az állapot, de úgy érzem, ez még tovább fokozható. Erről a következő kis magyarázó ábra készült:
A törzs végén kis korona, ha erre megyek tovább, a fehérrel árnyalt ágakra nem lesz szükség, viszont növesztenem kell ágakat a csúcsra.

3 megjegyzés:

  1. Szia Balázs

    Én a felső ágat ami a törzsnél van alul,azt balra a tál közepe felé hagynám megnőni.És ott is kialakitani egy eröteljes háromszög koronát.egyébként jó elgondolás

    Üdv

    VálaszTörlés
  2. Hopp! Ezt most nem értem. Melyik ágra gondolsz?
    A gyökértől sorrendben a következő ágak vannak, szín szerint.
    1. fehér
    2. fehér
    3. világoszöld, alulra indul és a tál felé
    4.-5. szürke ágak, háttérben
    6. csúcs felé törő ág, több elégazással
    7.-8. a törzs vonalának végződése, egymás felett.
    Melyikre gondoltál?
    Balázs

    VálaszTörlés
  3. A gyökértől ami az első fehér és felfelé nő.Azt hagynám meg a gyökér felé,hogy jobban ellensulyozza a fát.

    VálaszTörlés