2011. január 24., hétfő

Tál után keresgélve

A hétvégén meglátogattam Tirpák Bálint barátomat, alias toorusticbonsaifrog. A váratlan látogatás célja az volt, hogy a gyertyánomnak találjunk tálat. Azt gondolom, Ő többet foglalkozik tállal, mint én, így szívesen meghallgatom.

Ez a tavaszi állapota, drótozva, friss levelekkel.

A fát forgatva felmerült több kérdés is. Egyrészt ahogy a fotón vagy a korábbi fotókon is látszik a nebarija nem az erőssége. Mondhatni elegáns, vékony törzse van, ehhez képest viszont széles a koronája. Szerintem szépen kidolgozott ágrendszere van, de igaz, hogy nem elég vaskos a törzs alap. Ezt ellensúlyozandó felmerült a bal oldali első két ág eltávolítása. Ezek ráadásul nagyjából egy szinten vannak, csak az egyik oldalra, a másik hátra néz.

Eltávolítás után ilyen képet kapnánk. Nem tudom. Megfontolandó. Alapvetően átformálná a fa képét, elbillenne a magányos fa irányból, az elegáns fa felé. A moyogiból, bunjin felé.

A fához én eredetileg egy kör alakú tálat képzeltem el, de egyre kevésbé gondolom jónak. Az eredeti ágrendszerrel egy lapos, óvális tálat is el tudnék képzelni, vagy egy téglalap alakút.

Ovális tállal ilyen lenne. Elég lapos, elég széles tál illik hozzá.

Téglalap alakú tálban ilyesmit tudnék elképzelni, aminek lágyabbak a vonalai, sarka lekerekített.

És most nézzük az átalakított koronával, kecsesebb vonalvezetéssel.


Valahogy meggyőzőbb ez a kép, jobban leplezi a fa hiányosságait és kiemeli az erényeit.

De érdekelne mások véleménye is, hogy ki hogyan látja ezt az adott kérdést. Azt gondolom mindenkinek kell, hogy legyen véleménye, kimondottan, kimondatlanul, hiszen mindenki, aki erre jár, foglalkozik a problémával a saját növényei körében. A tál kérdés egy elég neuralgikus pontja a bonsainak. Könnyel el lehet rontani egy rosszul megválasztott tállal az összképet. Konfekció tálból nehéz pont ideálisat találni, az igazán jó megoldás a fához készült tál, ha van rá elég idő.

4 megjegyzés:

  1. Szia Balázs!

    Teljes mértékben igazad van. A tál választás egy igen kényes és fontos téma. Ha az ember rosszul dönt, elronthatja a fa és a tál egységét.
    Így van, én is erre törekszek. Próbálok magam készíteni tálakat a fáimhoz.
    Ugyanakkor azt gondolom, hogy túl sok hangsúlyt fektetünk erre a témára is, akárcsak a többi bonsai neveléshez kapcsolódó momentumra.
    Mereven követjük a szabályokat. A tálat döntsd el te milyen színű, formájú, méretű legyen. Neked tetsszen és légy biztos a döntésedben.
    A fád még több tálváltáson fog keresztül esni.

    Az utolsó tényleg jó választás. Talán kicsit élénkebb színűben. Esetleg egy kis absztrakt minta is lehet rajta. Ez a fa mozgalmas, dinamikus, ez a harsány szín lelassítja sztem.

    Üdv:
    Bollesz

    VálaszTörlés
  2. Szia!

    Mindhárom kép jó választás lenne. Az első kettő sztem akkor érvényesülne igazán mikor már a fa lombja bedúsult és a törzs is kicsit vastagabb, de a harmadik beállítás és tál pompásan néz ki.
    Üdv!
    G

    VálaszTörlés
  3. Szia!
    Túl sok hangsúlyt fektetünk általában a bonsai-ra? Szerintem nem lehet, vagy nem tudunk elég sok hangsúlyt fektetni rá. Szerintem vagy tökéletesen, vagy sehogy. De itt pihenjünk meg egy picit. Nem azt mondom, hogy, ha most nem tökéletes, akkor inkább ne, hanem, hogy legyen egy cél, valami, amit el akarok érni, törekedjünk a tökéletességre. Tudom honnan indult ez a fa, tudom mennyi meló van benne, mennyi nézelődéssel, gondolkodással eltöltött óra. De ezek mind azt a célt szolgálják, hogy egyszer, talán a közeli jövőben azt mondhassam, hogy elégedett vagyok. Most messze nem vagyok az, mert látom a hibákat, sőt tudom, hogy van olyan hibája, amit nem tudok kijavítani.
    Igen, nyilván ez egy szubjektív, individualista játék. Nekem kell döntenem, hogy milyen tálat választok és nekem kell, hogy tetsszen az összkép. De véleményem szerint a szabályokat be kell tartani. Egy tálban nevelt növény csak attól nem lesz bonsai, hogy nekem tetszik.

    Ezzel a pár mondatommal nem téged akartalak bírálni, csak úgy kifakadt a véleményem. De végül is egy ilyen blog pont erre való. Persze ez a fa több tálat fog elfogyasztani, lehet, hogy pár év múlva majd a fát is át kell pofozni, vagy folyamatosan átalakul. Végül is tavaly ilyenkor nem akartam volna az alsó két ágat eltávolítani, most viszont úgy látom, hogy ezt meg kell lépni azért, hogy az összkép jobb legyen.

    VálaszTörlés
  4. Semmi gond. Tényleg.
    Reméltem, hogy reagálsz az írásomra. Legalábbis számítottam rá. :)
    Ezeken a szabályokon mindig összeütközik a véleményünk. De ez így van jól.
    A fád nagyon szépen alakul. Engedj meg egy észrevételt, javaslatot.
    A fa enyhe, balra dölését figyelembe véve én a legalsó ágat is levágnám. A bal oldalát kicsit a törzs felé tömöríteném és a jobboldali ágat (ami most a második, alulról) lefelé irányítanám.

    VálaszTörlés