2011. július 4., hétfő

Ezüst erdő



Bálint adta az ötletet és én rácsaptam.
Recept:
- 1 marék Ezüst Juhar mag
- 1 lapos, ovális bonsai tál
- 2 db 5*5 cm-es háló
- 2*10 cm alu drót
- 2 marék laza szerkezetű, jó vízelvezetésű föld

Az Ezüst Juhar az egyik kedvenc juharom. Mert szép a levele, érdekesen szeldelt és baromi gyorsan nő. A leggyorsabban növő juhar fajta. Szabad földben képes 1,5-2 m-t nőni egy szezonban. Elsőnek hozza a magokat, már április, májusban lehet szedni és azonnal csírázik is, kb. 90 %-os eredéssel (vagy hogy mondják). Őszre 20-30 cm-es magoncok lesznek, még cserépben is.

Szóval akkor elővettem egy ovális bonsai tálat, nem magasabb, mint 3 cm (tudom, lapos tálban nehéz megtartani, de én nem hiszek ebben), a szokásos előkészületek (drót, háló a drénlukra) után két marék szitált földkeveréket szórtam bele. A szitált annyit tesz, hogy a port kiszitáltam belőle, de a szemcseméret nem nagyobb 1,5 mm-nél (szúnyogháló). Majd a maréknyi magot, a lependéktől megszabadítva, csak úgy l'art pour l'art beleszórtam. Mondjuk az egyik középponthoz többet (az ellipszisnek két középpontja van), a széle felé ritkítva, hogy természetes hatása legyen és legyen egy iránya az erdőnek. Majd vártam. Kb. egy hetet, mert az Ezüst Juhar egy-két hét alatt csirázik és belendül.

Most így néz ki:



Egy napos hétvégét nem bír ki locsolás nélkül, de nem gond, mert tapasztalatom szerint 4 napot kibír lábvízben, sőt egészen jót tesz neki. Tudom, hogy mindenkinek gond az utazás, ki locsolja, hogyan a féltve őrzött bonsaiokat. Én idén kipróbáltam és eddig bevált a lábvíz. Alátét, benne víz, úgy, hogy a tál alsó harmada a lábtól felfelé vízben álljon. Marad két harmad rész, ami nem áll vízben, nem fog bemocsarasodni, viszont nem szárad ki! Sokkal jobban viselik a növények, mint a szárazságot. Gondoljunk csak arra, mikor egy hétig szakad az eső és nincs ideje a gyökérlabdának megszikkadni.

Visszatérve az erdőre, tudom, nem komoly. Most. De pár év és egész pofás lesz. Pont annyit fog mutatni, amennyit kell. Egy hangulat. Őszi kiállításon, vörös lombszínnel...

10 megjegyzés:

  1. lájkolom, és mélyen egyetértek, a látvány néha akkor is tökéletes, ha nem 1000 éves fákkal készíti az ember. Nagyon helyén van ez az erdő, kedvet kaptam én is rá ...

    VálaszTörlés
  2. Ajánlom. Jó móka. Filléres történet és csak szebb lesz az idő múlásával. Amikor majd a gyökerek összenőnek egy páncéllá ...

    VálaszTörlés
  3. Szervusz!
    Ez nagyon jó! :) Én kifejezetten szeretek magról nevelgetni fákat, azt hiszem ki kell próbáljam:P
    Ezüst juhar magvakat honnan tudok beszerezni?

    VálaszTörlés
  4. Szia!
    Leginkább a parkokból, tavasszal. Az Ezüstjuhar ez első juhar, amelyik termést hoz. Kb. 7-8 cm-es, nagy termései vannak, a levele pedig mélyen szeldelt. Ha nem találsz jelezd időben, küldök postán szívesen.
    Üdv!
    Balázs

    VálaszTörlés
  5. Értem, köszi az infot! Esetleg tudnál egy képet küldeni pár terméséről?
    iltirisz@gmail.com

    VálaszTörlés
  6. Szia!
    Nincs saját képem, érd be a neten található képekkel.
    http://hu.wikipedia.org/wiki/Ez%C3%BCstjuhar
    http://www.novenykatalogus.hu/noveny/ezustjuhar/?nid=15267&sid=
    Tavasszal az elsők között, ha nem legelsőként virágzik. De biztos az első juhar, ami termést hoz. Szerintem Debrecenben a parkban, ami az egyetem várostól megy a belváros felé, ott is biztos találsz. Szürke kérgéről felismerhető és gyakran hoz gyökérsarjakat tőből, ami nem jellemző más juharokra. Szemben álló rügyei pedig árulkodóak a fajra.
    Balázs

    VálaszTörlés
  7. Jó rendben. Nagyon köszönöm!

    VálaszTörlés
  8. Nagyon örülök, hogy tettél fel képeket, így látom mire számíthatok, ha ügyes vagyok. Az erkélyemre tucat lependék repül a szemközti juharról, 3-t beültettem tavaly balkonládába, most meg az 1 éves magoncokból 2-t át bonsai tálba, kíváncsi vagyok kibírják-e az átültetést. Ha nem, akkor kipróbálom az erdőt, ahogy te leírtad. Azt szeretném kérdezni, hogy mit csinálsz majd még velük? Csipkeded a leveleket? Lesznek elágazások majd? Nem értek a bonsaiokhoz, elnézést, ha butaságokat kérdezek. Tegyem inkább napra, vagy jó ott, ahova nem süt oda sosem. Üdv, Fédra

    VálaszTörlés
  9. Szia!
    Mivel idén második évesek, szerintem egyelőre hagyom nőni a csúcsot, hogy picit vastagodjanak a törzsek. Aztán lehet levelet metszeni, hajtást visszacsípni. Napos, de nem egésznapos helyre tedd. Vagyis érje a nap, inkább dél előtt. Hát így hirtelen ennyi, de kérdezz nyugodtan, úgy könnyebb nekem is megválaszolni egy-egy konkrét kérdést.
    Üdv!
    Balázs

    VálaszTörlés
  10. Köszönöm! Akkor úgy rakom őket. Volt egy kis izgalom, mivel bonsai földbe ültettem, amire az volt írva, hogy pár napig ne öntözzük, nem kaptak vizet rögtön átültéskor. Fura volt, de hát ezt írták. Majdnem kipurcantak szegények, másnap délutánra már az a pár levél a csúcson csúnyán lekókadt, de kaptak vizet és most úgy tűnik jól vannak. Teszel majd fel új képeket? Szívesen gyönyörködnék az erdődben és egy kis motiváció is lenne, meg tudám hasonlítgatni, hogy állnak az enyémek. Ha lesz még kérdésem, akkor szólok, még egyszer köszönöm.
    Üdv, Fédra

    VálaszTörlés