2011. július 12., kedd

Gépsárkány



Régóta szerettem volna a kompakt gépet lecserélni egy tisztességesebb tükörreflexes gépre. Azért nagyon nem mindegy, hogy egy körömnyi lukon jön be a fény, vagy egy 52 mm-es átmérőjű objektíven.


És ez a különbség:

A legszembetűnőbb difi, hogy van mélységélesség a képen. A kompakton nincs. És, hogy a Nikon jobban vissza adja a színeket. A többit majd apránként megtapasztalom.

4 megjegyzés:

  1. Szia Balázs,

    Köszönet a márciusi előadásért!

    Örülök, hogy hozzájutottál a tükörreflexeshez, nekem Canonom van, de lényegében mindegy. (Bridge géppel is lehet fotószemlém nyeri. :->)

    Annyi tanácsot tudnék adni a gép kezelésével kapcsolatban, hogy a látvány nagy mértékben függ, hogy milyen gyújtótávolsággal fotózol. Próbáld meg ugyanazt a képkivágást létrehozni 18mm-en, illetve 50mm-en.

    18mm-en érdemes tág rekesszel fotózni (pl. f4), akkor el tudod mosni kissé a hátteret.

    A mélységélesség pedig függ:

    1. az objektív gyújtótávolságától: nagyobb gyújtótávolság kisebb mélységélességet eredményez, fordítottan arányos.
    2. a beállított élesség távolságától,
    3. a rekesznyílástól (blende), nagyobb blende kisebb mélységélességgel jár,
    4. a tárgytávolságtól,
    5. az érzékelő méretétől, az érzékelő méretével a mélységélesség fordítottan arányos

    A kompaktoknál kicsi az érzékelő lapka, így annak nagyobb volt a mélységélessége, mint a DSR-nek. A kép, mint látvány a többi tényezőtől is függhetett. A fenti példádban meglehet, hogy a kompakt tág rekeszen fotózott, amíg a Nikonod esetleg érzékenyebb ISO-n jobban le tudott rekeszelni. Tehát a közölt adatok a két gép összehasonlításához kevesek.

    Mindegy... de azt kell mondjam, hogy lényegesebben jobban jártál a Nikonnal. A nagyobb érzékelő miatt nem fogja az algoritmus tönkretenni a részleteket. Részlet dúsabb, színtónusokkal gazdagabb képeket fogsz kapni, ami méltóbb bonsaios munkádhoz.

    Én most csöppentem be a bonsaios közösségbe, az én helyzetem fordított. Fotóztam már mindenfélét, most viszont azt kell kitalálnom, hogy egy bonsai tulajdonos, mit szeretne a 3 dimenzióból 2 dimenzióban megkapni. 2 dimenzióban is lehet 3 dimenziót érzékeltetni...

    Kívánok a Nikonhoz szép fényeket, megérdemelted! Kísérletezni kell vele, remélem megleled benne az örömöd.

    Szép napokat,
    Tiszavölgyi Zsolt

    VálaszTörlés
  2. Szia Zsolt!

    Nagyon köszönöm a megjegyzésed, nagyon alapos. Igazából azóta is még erősen tanulom a rendszer használatát. Ha ma venném, nem ezt venném. Kicsi az átfogása az obinak. Egy 18-105-el jobban jártam volna, csak most nincs keretem egy másik obira. Volt nálam kölcsönben egy 55-200-as tele, azzal nagyon szépen mosott képeket lehetett csinálni. Majd idővel bővítem a készletet.

    Vannak fényképezéssel kapcsolatos hosszú távú terveink és ha lenne valaki, aki jobban ért hozzá, mint én, akkor örülnék, ha nem én csinálnám. Erről majd személyesen, legközelebb.

    Örülök, ha tetszett az előadásom, igazából az érdem annyiban az enyém, hogy összeszedtem az anyagot. A munka oroszlánrészét Walter Pall végezte. Elég vitatható módszerek ezek, vagy inkább vitára érdemes, de mindenképpen megfontolandóak, kipróbálásra érdemesek. Remélem többen kipróbálják.

    Bonsaial kapcsolatban meg szívesen segítünk, ha van aki kérdez.

    Üdv!
    Tóth-Szabó Balázs

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Balázs!

      Most kezdtem el érdeklődni a bonsai-ok iránt, így találtam a blogodra, majd erre a bejegyzésre. Nem mai bejegyzés, azóta lehet, hogy sokat tanultál a fotózásról, illetve Zsolt is elég jó választ írt, de mivel a fotózással már jó néhány éve foglalkozom, egyszerűen nem tudok elmenni a bejegyzés mellet, és néhány dolgot hozzáfűznék a témához :).

      Először is jó választás volt a Nikon, és remélhetőleg még nem cserélted le az obidat a fentebb említett 18-105-ösre :). Ha bonsai-okat szeretnél fotózni, akkor lényegében fölösleges egy ekkora átfogású objektív, mellesleg a minősége messze nem a legjobb. Amiért jobban elmossa a hátteret 105 mm-en, az a nagy gyújtótávolság. Minél nagyobb ugyanis a gyújtótávolság, annál kisebb a mélységélesség. De minél kisebb a rekeszérték (vagyis minél tágabb a rekesz), a mélységélesség ugyancsak kisebb lesz. Éppen ezért érdemes nem auto módban fotózni, hanem saját kezűleg beállítani a rekeszértéket.

      Bonsai fotózáshoz mindenképpen egy fix gyújtótávolságú objektívet ajánlanék. Pl. egy 50mm-es obival (aminek a gyújtótávolsága a D3000-en kb 75mm) nagyon szép képeket lehet készíteni a bonsai-okról, a zoom funkciót pedig átveszi a láb :). Ez az obi olcsó, minősége viszont messze felülmúlja a olcsóbb zoom-objektívekét. F1,8-as rekeszértéken szépen mossa a hátteret, ráadásul kevesebb fényben is nagyobb eséllyel lehet használni vaku nélkül.

      Egyébként nagyon jónak tartom a blogodat, még sok minden van, amit el szeretnék olvasni, és remélhetőleg sokat tanulok belőle :).

      Üdv,
      Oláh Gábor

      Törlés
    2. Szervusz Gábor!

      Nagyon köszönöm a megjegyzésed, minden érdekel fotózás témakörben, főleg az olyan (ilyen) hozzászólás, infó, amit még én is értek. Igen, talán picit jobban értem már azóta a dolgokat, ma már biztos nem írnék ilyen blődségeket. Sokat kísérleteztem azóta fényképezéssel, eleinte automata móddal, vaku nélkül, de hamar rájöttem, hogy az nem hozza a kívánt eredményt. Aztán éles váltással a teljes manuális módra váltottam, de ott picit elvesztem az erdőben. Próbáltam azt a módszert követni, hogy egyszerre csak egy dolgot változtatok, vagy rekesz, vagy záridő, hogy lássam mi történik, de még így is sok képet rontottam el. Mostanában a "P" üzemmódot használok, ott viszonylag gyorsan és jó eredménnyel lehet az expozíció kompenzációval játszani. Kérlek cáfolj meg, ha rosszul gondolom! A teljes manuális módra nem mindig van idő, főleg egy demón, workshopon nem. Ha otthon, beállítva, bevilágítva, állványról fényképezek, akkor persze több lehetőségem van próbálgatni is.

      A 18-105-öt még nem vettem meg, de nem tettem le róla, főleg utazó obinak szeretném, sokszor tényleg kevés volt a 18-55 zoom átfogása. Elhiszem, hogy nem a legjobb minőségű objektív, de sajnos egy Nikon 24-120 f/4-re biztos, hogy mostanában nem lesz keretem. A fix 50 mm-es elgondolkodtató, de árban kb. ugyanannyi, mint egy használt 18-105. Mérlegelnem kell, hogy mit tudnék jobban kihasználni jelen pillanatban. Tervben van a kitobi lecserélése egy fix 2,8-as, pl. Tamron 17-50-re, de szintén keret hiány miatt nincs rá lehetőség. Azért gondolkodom mindenképp zoom objektívben, mert nem csak én használom a gépet, hanem a feleségem is tárgyfotózásra, viszont ő nem fogja magát beleásni a gyújtótávolságok és rekeszértékek erdejébe. Olyan objektív kell, amit ő automata módban is szépen tud használni. Ha van javaslatod szívesen veszem, de mostanában nem fogok tudni vásárolni. Egyelőre gyűjtöm az infókat. Ami nekem még korlátot jelent, hogy maga D3000 vázban nincs fókusz motor, így csak olyan objektív jöhet szóba, ami fókuszmotoros, ez szintén szűkíti a lehetőségeket. Ja és persze jól jönne egy vaku is. De amit itt vázoltam, az nagyon sok pénz lenne.

      Bonsaira rátérve, örülök, hogy ha elkapott a dolog, ha kérdésed van fordulj hozzám bizalommal, ha tudom, meg is válaszolom, ha nem akkor beismerem, hogy nem tudom. Ez egy jó hobbi, de sokat kell tanulni és azt folyamatosan. Én pont idén öltem meg az összes borókámat egy hibás tápozással, pedig azt hittem, hogy jól csinálom. Hát nem.

      Legközelebb jó kiállítást az OMÉK 2013 kiállításon láthatsz, pont ma fogjuk berendezni, aztán az Állatkertben október 5-6., majd november 8-10-én a Bonsai Mustra Érden! Állatkertben lesz egy blogger day nevű rendezvényünk is, ami egy közös workshop lesz! Érdemes lesz eljönni!

      Üdv!
      Tóth-Szabó Balázs

      Jó olvasgatást!

      Törlés