2014. január 4., szombat

Gyertyán téli drótozása

A címen elgondolkodva, téli ..., hát a fene tudja. Kint dübörögnek a 10 fokok, én még be sem teleltettem. Minek? Csak befülled a fenyőkéreg és bepenészedik. Volt egy hét, amikor éjjel mínusz 4-5 fok volt, de nézetem szerint erre a kinti növényeknek szükségük van. Mindegy lapozzunk.

A történet 2010-ben kezdődött egy sokat ígérő márciusi hétvégén, majd 2 év múlva, szintén márciusban folytatódott az alapmetszéssel és első drótozással, ezt követően 2013 áprilisában újabb drótozással tovább finomítottam az ágrendszert. A tavalyi évben szépen fejlődött, sőt nagyon sok helyen bevágott a drót, így nagyon is aktuális volt újra drótozni. Kisebbik lányom segítségével eltávolítottuk a régi drótokat, majd kb 2,5 órai munkával újra drótoztam. Sok ágat továbbra is lehúzással állítottam be és sok ágat nem is drótoztam újra. Az idén relatív szabadon hagyom nőni, Walter Pall módszere szerint. Ha sűrűbb ágrendszert szeretnénk elérni, nem okvetlenül a rendszeres metszés a jó módszer, hanem egy 2-3 éves növekedés és erőgyűjtés és erős visszametszés után a rügyek tömegével törnek elő a törzsön ágon. Ezt követően további 3-5 év alatt már nagyon sűrű és finom ágrendszert lehet elérni. Lombhullatókról beszélünk. Az eredeti cikket ITT olvashatjátok el ÉS OLVASSÁTOK EL !!!

Előtte - tervezett előlnézet

Előtte - tervezett hátsó nézet

Utána - tervezett előlnézet

Utána - tervezett hátsó nézet

2 megjegyzés:

  1. Szia Balázs,

    örülök, hogy újra aktív vagy a blogon!
    A gyertyánnal kapcsolatban, a korábbi bejegyzésed jut eszembe " A kevesebb több" nekem kicsit túl sűrű az ágrendszer én kicsit megritkítanám és a megmaradt ágakra hagynék több energiát,a kitisztult ágakra több fény is jutna, jobban beindulnának a beljebb levő alvórügyek. Így nagyobb "párnák" lennének később kitöltve az üresebb részeket, már amit kell. A csúcstól pedig 2, de lehet 3 ágszintet is visszavágnék. Te nem érzed túl magasnak?
    Persze mindezt csak a képek alapján, élőben lehet mást gondolnék!
    A törzs alakja tetszik már most is jól néz ki,pár év és remek bonsai lesz!
    A blog új arca is tetszik!
    Üdv.:
    Gábor

    VálaszTörlés
  2. Szia Gábor!

    A magassággal igazad van! Én is lamentáltam, hogy levágjam-e, de egyelőre hagytam. Van egy nagy seb, alsó képen ha eléggá ráközelítesz, akkor talán látható. Ahol hirtelen vastagságot vált a törzs. Ezt jobb lenne elimináni, a vastagságbeli különbséget pedig jobban elmosni. Ehhez viszont a csúcsot hagyni kellene nőni.

    Nem szeretnék párnákat nevelni és nem úgy látom a jövöjét, hogy elkülönülő ágemeletek vannak. Szerintem (és ilyen Gyertyánokat látok inkább a Börzsönyben, ahonnan ez is származik) egy lombhullató ritkán nevel elkülönülő ágszinteket. Ha szerencsés, szabadon álló fa, akkor egy terebélyesebb és zárt korona alakul ki. Valami ilyesmit szeretnék itt is elérni.

    A másik ok, ami miatt most nem metszettem meg jobban, az a leírt módszer lenne. Hagyom nőni, hogy felgyűljön benne a tápanyag, hogy aztán a metszés tobzódjon az új rügyekben. Meglátjuk, remélem igaza van Walter Pallnak ...

    VálaszTörlés